Wednesday 9 July 2014

perihal mengandung- batuk

Assalamuailaikum..

Setakat nie dah 2 kali aku diserang batuk ketika hamil. Pertama kali aku kena batuk masa kandungan dah masuk 7 bulan..seksanya hanya Allah jer yang tahu dahla batuk siap ada pakej deman lagi. Akhirnya aku melepet selama seminggu. Dah la suami jauh nasib baik ada kengkawan yang baik hati tolong jaga aku. Bila kandungan dah besar jadi bila batuk automatik akan terkencing-kencing. Serius tak boleh nak control. Sampai basah kain aku kerap gak la aku bertukar kain.

Puas aku google cari penawar ilangkan batuk bagi ibu mengandung. Nak makan ubat batuk klinik memangla tidak bagi aku walaupun doktor cakap boleh tapi aku yang tak kopiden. Risau tau baby dalam perut kang overdos tido pulak. Bukan apa aku pernah gugur jadi kalau boleh kandungan yang kedua nie aku nak lebih berhati-hati. Setakat nie aku tak makan panadol atau ubat-ubat untuk melegakan sakit kecuali vitamin yang sememangnya orang mengandung akan makan.

Penawar yang aku dapat hasil daripada google ialah madu + lemon. Bagi aku memang terbaik. memang penawar semulajadi. Apa yang aku buat ialah aku hiris lemon dalam beberapa keping letak madu dalam 1 sudu dan tuang air panas. Leganya tekak tak usah cakap la. dalam Sehari tue aku buat 3 kali minum dan Alhamdulilah batuk aku makin kurang dan akhirnya hilang.

Bulan puasa nie pulak aku kena balik batuk tapi takde la teruk macam first time batuk. Waktu nie aku dah 34 minggu bayangkan setiap kali batuk baby mengeras..adoi sakit tau bila baby mengeras. Kali nie aku tak buat lemon+ madu tapi aku makan gula-gula strepsils nampaknya memang sesuai dengan aku. Alhamadulilah masuk hari ketiga batu aku makin surut. Yang tinggal cuma batuk manja-manja gitu.

Sekarang nie dah masuk 34 minggu harap sangat baby kuar selepas raya 38 minggu pun ok heheheh.

2 comments:

Diyana said...

klu xmengandung pun seksa betol time batuk...apetah lg time pregnant...
get well soon (^_^)

dh xlama dh nak deliver.... dup dap dup dap

loytha'san said...

hehe.. memang kerap buang air kan lagi lah sis batuk2... kesiannya. takpelah mama kuat bby mesti sekuat mama :D

semoga awak sempat raya! hehe